Nechybí vám vitamin D?

Nechybí vám vitamin D?
Jako jeden z mála vitaminů si zrovna „déčko“ naše tělo dokáže vytvořit samo. Ovšem jen za předpokladu, že se dostatečně vystavujeme slunečním paprskům. To je teď v zimě trochu problém.

Proč je vlastně pro náš organizmus důležitý? Důvodů je víc. V první řadě reguluje hladiny vápníku a fosforu v krvi, takže pomáhá při stavbě a udržování silných a zdravých kostí a zubů. Je prokázáno, že právě během zimy čerpá tělo vitamin D z utvořených zásob. Proto jsou začátkem jara naše kosti obecně náchylnější ke zlomeninám. Je nezbytný také v prevenci osteoporózy (řídnutí kostí) a má ještě celou řadu dalších příznivých účinků.

Kde vzít vitamin D?

Vitaminu D se také někdy říká „sluneční vitamin“. Náš organizmus si ho vytváří tehdy, kdy je kůže vystavena ultrafialovému záření. Aby ho měl dostatek, měli byste strávit na sluníčku přibližně půl hodiny 2x až 3x týdně. Jenže to během dlouhých zimních měsíců dost dobře nejde, pokud zrovna netrávíte dovolenou v Karibiku. Proto bychom si měli dopřát dostatek vitaminu D i v potravě. Zaměřte se na konzumaci tučných ryb, hlavně lososa, tuňáka a sledě. Nachází se také ve vejcích, játrech či obilninách. Další možností je pak jeho užívání ve formě doplňků stravy, ideálně ještě ve spojení s vápníkem.

Nedostatek vitaminu D

U dětí se nedostatek vitaminu D projevuje špatným vývojem kostí, u dospělých stoupá riziko osteoporózy. Kosti jsou pak křehčí a náchylnější ke zlomeninám. Podle některých studií dokonce hrozí riziko vzniku nádorových onemocnění, poruchy imunity či vysokého krevního tlaku. Zvláště vysoké riziko vážného nedostatku vitaminu D mají lidé, kteří se vyhýbají slunci, miminka, která jsou krmena výhradně mateřským mlékem, senioři a lidé dlouhodobě upoutaní na lůžko.

Když je moc vitaminu D

Pokud milujete opalování, nebojte se, že by vám hrozilo předávkování. Pokud je totiž vitamin D do těla dodán přes pokožku, tělo nadbytek přirozeně vyloučí. To však neplatí v případě, že je přijímán potravou či prostřednictvím pilulek, kdy se dostává přímo do jater. Pokud to s „déčkem“ přeženete, projeví se to zvýšením hladiny vápníku v krvi, což může vést k nevolnostem, hubnutí, nepravidelnému srdečnímu rytmu či tvorbě ledvinových kamenů.

Pamatujte! Doporučená denní dávka je 5 µg denně, těhotné a kojící ženy mohou užívat až 7 µg denně. Čím máte světlejší pleť, tím více vitaminu D dokáže vaše pleť vyprodukovat. 

 

Text: Zuzana
Foto: iStock
26. 10. 2017