zapomenuté heslo

Sladidla a jejich role v potravinách

Sladidla a jejich role v potravinách
Na pultech supermarketů i v domácí spíži najdeme opravdu mnoho potravin, kde by byl použit cukr nebo umělá sladidla. Sladíme cukrovinky, džemy, marmelády, rosoly, kompoty, ale i pečivo, mléčné výrobky, nealkoholické nápoje, žvýkačky, sušenky a oplatky, instantní nápoje, pivo (alkoholické i nealkoholické) a rovněž i sladkokyselé konzervy. Snad jen masové výrobky nejsou doslazovány. Ale co vlastně umělá sladidla jsou, chemikálie či přírodniny? A máme bedlivě sledovat jejich výskyt ve složení potravin?

Cukr nebo sladidlo?

Sladká chuť signalizuje, že přijímáme energii, a po našich předcích máme hluboko v mozku zapsáno, že sladká je chuť přežití a úspěchu. Američtí vědci stanovili denní dávku šest lžiček cukru pro ženu a devět lžiček pro muže na den. Sladké chuti v potravinách můžeme dosáhnout buď přírodní cestou (cukr, melasa, med), anebo syntetickou čili umělou, když použijeme umělá sladidla.

Které tedy zvolit?

Všechna sladidla, stejně jako ostatní éčka, jsou označována tříčíselným E kódem, který je třeba umět správně rozluštit, a nebrat každé éčko rovnou jako škodlivé. Přítomnost přídatné látky se na obale označuje tak, že se uvede název nebo číselný kód E nebo obojí. E kód, pod kterým je přídatná látka označována v mezinárodním číselném systému, se nemění a znamená, že éčko prošlo hodnocením své bezpečnosti. Pokud nechcete pátrat po výkladech jednotlivých kódů, přehledný seznam naleznete například na http://www.ceff.info/seznam-ecek.html

Umělá sladidla by měli užívat jen ti, pro které byly původně určeny, diagnostikovaní diabetici. Pro ostatní nejsou vhodná, zdraví rozhodně nepodpoří, a konzumujeme je zcela zbytečně. Naprosto nevhodná jsou především pro děti, nemocné a starší lidi. Pokud se opravdu chceme vyvarovat konzumaci umělých přídatných látek, vyplatí se sledovat obaly potravin. Například iniciativa CEFF (Certified E-Friendly Food) propůjčuje své logo potravinám bez zbytečné chemie a výrobkům, které neobsahují nejvíce sledovaná a problematická aditiva mezi něž se řadí právě i umělá sladidla.


Nejznámější sladidla a jejich testování

Umělá sladidla jsou chemické látky intenzivně sladké chuti, vesměs vyráběné složitými pochody chemické syntézy z různých přírodních organických či anorganických látek. Jsou to buď aditiva získávaná modifikací přírodních látek, nebo aditiva vyráběná čistě synteticky. Finálními produkty jsou vysoce čisté látky, povoleny příslušnými státními hygienickými orgány pro lidskou výživu. Aby byla zaručena zdravotní nezávadnost umělých sladidel při dlouhodobé konzumaci, stanovují se celosvětově doporučené denní dávky, tzv. ADI (Acceptable Daily Intake - přijatelná denní konzumace).


Co vlastně konzumujeme?

Nejběžnější a po celém světě rozšířená umělá sladidla jsou acesulfam K, aspartam a sacharin. Mají široké uplatnění nejen v průmyslu ale i v domácnostech jako univerzální sladidla při přípravě pokrmů. Jelikož tato umělá sladidla jsou prakticky nekalorická (někdy se uvádí jako nízkokalorická), neškodí zubům, jsou vhodná i pro diabetiky, stávají se bohužel vyhledávanou součástí nejrůznějších diet a pokrmů zdravé výživy.
Sladidla jsou zodpovědnými úředníky vyhlášena jako bezpečná, ale jak se ukázuje, mají i vedlejší vlivy. Například sacharin může u experimentálních zvířat vyvolávat rakovinu močového měchýře, proto se od něj začalo v potravinářství ustupovat. Nahradilo ho jiné sladidlo s příjemnou chutí, a to aspartam. Aspartam byl původně vyvinut jako bojová (neurotoxická) látka a měl být roznášen kontaminovanou vodou. Spor o jeho zařazení mezi běžná potravinářská sladidla trval velice dlouho, ale dnes je běžnou součástí nealkoholických nápojů a žvýkaček. Je méně vhodný pro tepelně připravované pokrmy, protože při vyšších teplotách ztrácí svoji sladivost. A bohužel podle laboratorních testů značně přispívá k obezitě a cukrovce.

Pro potřeby v domácnostech jsou umělá sladidla dodávána většinou ve směsích s nejrůznějšími potravinářskými sacharidy. Českému spotřebiteli jsou nejznámější asi sacharin a sorbitol. Pokud však velmi toužíte po nízkokalorickém sladidle nebo jste diabetici, doporučuji Stévii – je nízkokalorické sladidlo získané z čistě přírodního zdroje. Vyrábí se z něj extrakty s tři sta krát vyšší sladivostí než cukr, bez kalorií a bez známých vedlejších účinků. Kromě přírodních látek je tedy jedinou přijatelnou alternativou k chemickým sladidlům.
 

Připravila: Zuzana
Foto: archiv
20. 4. 2017



hodnotit 1 2 3 4 5

Přidej komentář

Rewrite letters from the image.
Musíte se nejprve přihlásit formulářem vpravo nahoře či zaregistrovat
#1: xylitol vloženo: 15. 08. 2014
Dobrý den, skvělým přírodním sladidlem je také xylitol. Xylitol je stejně sladký jako cukr, má o čtyřicet procent kalorií méně a pomáhá čistit organismus. Více informací o xylitolu najdete na: http://www.brezovycukr.cz




Energie dne

pes
PES - kov


Doporučujeme



Poslední drby

Dagmar
Medicína
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, zda někdo ví, na co je dobré lněné semínko. Děkuji
suzhz
výhra vína Kořínek
Dobrý den, chci se zeptat výherců vína Kořínek, zda obdrželi výhru ?

drbárna...

Poslední rady

Čínská medicína
Polyp na děloze

Dobrý den, obracím se na Vás o radu jaký preparát zvolit na polyp na děloze,který mi způsobuje nepravidelný...

Čínská medicína
Čínská medicína a...

Dobrý večer, jsem začátečník v čínské medicíně a ráda bych Vás poprosila o radu. Mému dědečkovi jsem chtěla...


poradna...

Reklama

facebook