zapomenuté heslo

Vitamín D: čerpejte ho ze slunce i z potravin

Vitamín D: čerpejte ho ze slunce i z potravin
Uhádnete, co mají společného vysoký krevní tlak, zánětlivé střevní choroby, revmatoidní artritida, lupus nebo třeba cukrovka? I když se to nezdá, to vše vám může hrozit, pokud trpíte nedostatkem vitamínu D.

Právě tento vitamín je velmi podstatný také pro zdravý vývoj i následný metabolismus kostní tkáně stejně jako pro imunitní systém.

Starší, mladší i nejmenší

Nedostatek „déčka“ vadí všem, avšak některé skupiny by si měly dát obzvláště velký pozor.

  • „Tvorba vitamínu D v kůži se snižuje s věkem, u seniorů se ho vytvoří ve srovnání s mladými dospělými dokonce čtyřikrát méně,“ upozorňuje MUDr. Hana Pospíšilová v rámci projektu Bílé plus. „Obezřetní by měli být především ti, kteří žijí v domovech důchodců, v léčebnách dlouhodobě nemocných nebo jsou uzavřeni doma. Tedy všichni, kdo mají nedostatek slunečního světla.“
  • Další ohroženou skupinu představují budoucí maminky – vědecké výzkumy potvrdily, že málo vitamínu D může ohrozit vývoj kostry potomka, rovněž se nedá vyloučit větší riziko vzniku cukrovky I. typu. A navíc vzniká až čtyřnásobně větší pravděpodobnost, že budoucí maminka porodí císařským řezem.
  • Ovšem myslet na jídelníček „prošpikovaný“ vitamínem D by měli i vegetariáni a vegani, stejně jako lidé s chorobami jater, ledvin a poruchami vstřebávání (zejména jde o onemocnění střev).
  • Tento vitamín potřebují také děti pro zdravý vývoj kostí.

 

Pojďte na vzduch

Vitamín D se při dostatečném slunečním záření tvoří v kůži, jde až o 90 procent jeho celkového množství v těle. Proto se na rozdíl od mnoha jiných případných zdravotních problémů dá málo „déčka“ celkem snadno napravit. Důležité je pravidelně chodit ven, podnikat alespoň krátké výlety a čerpat energie ze slunce. Což například pro děti sedící mnoho hodin u počítače nebo pro starší generaci už není zcela automatické. Co s tím? Na děti musí působit jejich rodiče a seniorům zkuste pořídit pejska.

Pochutnejte si zdravě

A když sluníčka není tolik, kolik by ho naše tělo potřebovalo, dopřejte si hojně „déčka“ ve stravě. „Skvělou kompenzaci představují ryby – především úhoř a sleď. Kdo nemá ale ryby rád, měl by do svého jídelníčku pravidelně zařazovat vejce (žloutky), mléko a mléčné výrobky (sýry, jogurty, máslo),“ upřesňuje MUDr. Hana Pospíšilová.


Připravila: Marcela
Foto: archiv projektu Bílé plus
21. 6. 2017



hodnotit 1 2 3 4 5

Přidej komentář

Rewrite letters from the image.
Musíte se nejprve přihlásit formulářem vpravo nahoře či zaregistrovat



Energie dne

vlk
VLK - země


Doporučujeme



Poslední drby

Dagmar
Medicína
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, zda někdo ví, na co je dobré lněné semínko. Děkuji
suzhz
výhra vína Kořínek
Dobrý den, chci se zeptat výherců vína Kořínek, zda obdrželi výhru ?

drbárna...

Poslední rady

Čínská medicína
Polyp na děloze

Dobrý den, obracím se na Vás o radu jaký preparát zvolit na polyp na děloze,který mi způsobuje nepravidelný...

Čínská medicína
Čínská medicína a...

Dobrý večer, jsem začátečník v čínské medicíně a ráda bych Vás poprosila o radu. Mému dědečkovi jsem chtěla...


poradna...

Reklama

facebook