zapomenuté heslo

Konopné semínko

Konopné semínko
Zájem o zdravou stravu zažívá už několik let boom. Konopné potraviny jdou mnohdy najít na regálech supermarketů či objednat přes internetový obchod. O konopné semínko, které představuje jedinečnou harmonii zdraví a lahodné oříškové chuti, je ohromný zájem. Proč?

Pojídání celých semínek podporuje trávení - zamezuje kvasným pochodům a poruchám vyplývajícím z plynatosti, dále brání vzniku toxických látek, zánětu střev a přemnožení nežádoucích bakterií. Zároveň podporuje růst užitečných mikroorganismů a zabraňuje ukládání nežádoucího cholesterolu v krvi. Strava bohatá na vlákninu vyvolává pocit plnosti, což může být využito při boji s obezitou. Díky svým antioxidačním vlastnostem chrání vláknina před rakovinou prsu, střev, prostaty i konečníku, snižuje hrozbu angíny a zánětů, působí proti zadržování vody i vysokému krevnímu tlaku.

Konopné semínko se vyznačuje jedinečným vyvážením a komplexním zastoupením nenasycených mastných kyselin. Poměr esenciálních omega-3 alfa linolenové a omega-6 linolové kyseliny je nejbližší poměrům vlastním lidskému tělu (1:3) a zajišťuje správnou funkci metabolismu.


Konopné semínko obsahuje mimo jiné:

Omega 3 – snižují zvýšenou hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, významně snižují riziko arteriosklerózy cév a infarktu myokardu, zlepšují prokrvení orgánů a tkání, jsou prevencí onemocnění rakoviny prsu a tlustého střeva.
Vápník – základní stavební látka kostí. Je také výborným prostředkem proti nemocem tlustého střeva a vysokému krevnímu tlaku. Udržuje nejenom zdravé zuby a kosti, ale i správnou srdeční činnost, nervové vzruchy, krevní srážlivost a zmírňuje problémy trávicí soustavy. Díky vápníku se rychleji a snadněji hojí rány.

Konopný olej obsahuje vzácnou omega-6 gama-linolovou kyselinu zodpovědnou mimo jiné za blahodárné působení na pokožku. Plod konopí, až půl centimetru velké semínko, se skládá z vláknité slupky a olejnatého jádra.
Kromě cenných tuků nalezneme v konopném semínku unikátní bílkoviny: edestin, albumin a další dobře stravitelné esenciální aminokyseliny. Dále sacharidy převážně ve formě vlákniny, širokou škálu vitamínů (A, B1, B2, B6, C a E) i minerálních látek, vodu, popeloviny, chlorofyl, lecitin, fytin a kyselinu cannabidiolovou se silným baktericidním účinkem.


Nejzdravější čerstvé

Pravidlo, že nejzdravější jsou pokrmy čerstvé či jen lehce tepelně zpracované, platí u konopí dvojnásob. Pro zachování kvality esenciálních mastných kyselin by semínko ani olej neměly být zahřívány na více než 45 °C. Vylisovaný olej je třeba chránit nejen před teplem, ale také před vzduchem a světlem. Oxidace kyselin totiž způsobuje žluknutí a činí jej nepoživatelným.


Zpracování v kuchyni

Celá semena jsou vhodnou součástí zdravé snídaně. Neupravená surová semínka je možné nasypat na namazaný chléb či do müsli. Naklíčením získávají na jemnosti i chuti. Trošku silnější slupka měkne také zahřátím. Vhodná je do již uvařených ale ještě teplých těstovin, rýže či omáček. Osvědčeným receptem jsou semena mletá na mlýnku na mák či maso.

Samostatnou kapitolou jsou semínka loupaná, tedy zbavená slupek. Chuťově se jim vyrovná málokterá pochoutka. Dají se přidávat takřka do všeho (či jíst samotná jako oříšky), rozmixovaná s vodou vytváří lahodné mléko (s ovocem pak osvěžující koktejl), oblíbená kombinace je ovocný salát zasypaný loupaným semínkem a zakápnutý citronem.

Konopný olej je úžasný samotný s pečivem, v salátech i pomazánkách. Mouka se přidává do pekárenských výrobků (10 – 15 %, lze přidat i celá semena) či omáček.
Jako „zdravou“ alternativu chipsům lze doporučit i pražená konopná semínka ochucená solí či kořeněná, sladce chutnají obalená v karamelu. Pražením (podobně jako pečením) se ale ztrácí nenasycené mastné kyseliny a další nejcennější vitageny.


Proč jíst konopí?

Pomineme-li skutečnost, že kvalitní semínka i olej vynikají lahodnou oříškovou chutí, soustředíme se na jejich účinek na lidské tělo. Je třeba zdůraznit, že semínka neobsahují omamnou látku THC, konzumace potravin z nich získaných nepředstavuje v tomto ohledu žádná rizika. Naopak, jsou vhodné pro těhotné, i kojící ženy, děti (pro zdravý vývoj orgánů a jako prevence poruch pozornosti), dospělé, aktivní sportovce (ti ocení hlavně lehce vstřebatelné bílkoviny a urychlení odbourání kyseliny mléčné ze svalů) i starší lidi. Obecně platí, že zařazení rostlinných tuků bohatých na EMK a další nenasycené kyseliny do jídelníčku přirozeným způsobem podporuje naše zdraví a tělesný vývoj. Dodávají totiž pružnost a vitalitu buňkám a buněčným membránám, podílejí se mj. na tvorbě nervových buněk v centrální nervové soustavě. Vláknina zase vyvolává pocit plnosti, což může být využito při boji s obezitou. Konopná mouka neobsahuje lepek, hodí se proto pro bezlepkovou dietu. Pozitivní účinky esenciálních kyselin, vlákniny a bílkovin na organismus a imunitní systém dnes pomáhají lidem trpícím rakovinou, Parkinsonovou chorobou, zakrněním žláz, žlučovými kameny, kožními nemocemi, menstruačními problémy, artritidou, kardiovaskulárními, stresovými onemocněními atd.

Připravila: Zuzana

Zdroj: Jiří Stabla, odborník na konopí, Konopnyshop.cz,
Foto: konopnyshop
17. 2. 2017



hodnotit 1 2 3 4 5

Přidej komentář

Rewrite letters from the image.
Musíte se nejprve přihlásit formulářem vpravo nahoře či zaregistrovat





Doporučujeme



Poslední drby

Dagmar
Medicína
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, zda někdo ví, na co je dobré lněné semínko. Děkuji
suzhz
výhra vína Kořínek
Dobrý den, chci se zeptat výherců vína Kořínek, zda obdrželi výhru ?

drbárna...

Poslední rady

Čínská medicína
Polyp na děloze

Dobrý den, obracím se na Vás o radu jaký preparát zvolit na polyp na děloze,který mi způsobuje nepravidelný...

Čínská medicína
Čínská medicína a...

Dobrý večer, jsem začátečník v čínské medicíně a ráda bych Vás poprosila o radu. Mému dědečkovi jsem chtěla...


poradna...

Reklama

facebook