Wellness

Červená čočka

Důvodů, proč více zařazovat luštěniny do našeho jídelníčku, je celá řada. Nyní vám prozradíme, co dokáže červená čočka a proč byste na ni neměli zapomínat.

Víte, že se červená čočka, na rozdíl od jiných luštěnin, snadno vaří? Pokud je loupaná, nemusíte ji předem namáčet. A protože patří mezi nejlépe stravitelné luštěniny, bez obav ji můžete servírovat i dětem. V našich zeměpisných šířkách je běžně k dostání známá hnědá čočka a kromě ní se prodává také zelená anebo právě červená, ať už loupaná nebo neloupaná. Ovšem čočka není módní potravinou, lidé ji konzumovali už v dávné minulosti; například římský přírodovědec Plinius předepisoval čočkovou polévku na uklidnění. Svatá Hildegarda ji naopak spíše zavrhovala. Stejně tak Ondřej Mattioli, ale doporučoval ji při léčbě ženských obtíží. Lékaři v 18. století čočku „ordinovali“ dětem, které onemocněly spalničkami nebo neštovicemi, a pomocí čočky uvařené ve vodě se tenkrát vyháněly z těla škrkavky.

Proč si dát čočku na talíř

Obsahuje mnoho rostlinných bílkovin a vlákninu, dále vitamíny skupiny B a kyselinu listovou, draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo. A pro koho se hodí? Pro všechny, kteří bojují se zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, trápí je zácpa (čočka upravuje práci střev), také pro cukrovkáře, protože dokáže snižovat hladinu cukru v krvi a v neposlední řadě i pro ty, kteří chtějí hubnout (pomáhá při odtučňovacích kúrách). Podle čínské medicíny čočka prospívá krevnímu oběhu a také srdci, energeticky zvyšuje vitalitu ledvin a podporuje močení.

Pozor! V omezeném množství by čočku měli jíst lidé nemocní dnou a revmatismem a všichni s velmi slabým zažíváním.

Dobrá rada nad zlato

Vitamín C významně zvyšuje využitelnost železa z potravin přijímaných spolu s ním. Proto když na závěr po dovaření čočky přidáte pár kapek citrónu nebo jídlo posypete zelenými bylinkami a natěmi, pak v nich obsažený vitamín C usnadní vstřebávání železa do organismu.

Tipy do kuchyně

U nás doma se červená loupaná čočka stala spolu s cizrnou nejpoužívanější luštěninou. Vytváří kašovitou strukturu, takže výborně zahušťuje polévky, skvělá je kořeněná se zeleninou nebo se hodí i na pomazánky. Není nutné ji vůbec předem máčet a je uvařená cca za 15 minut,“ svěřuje se autorka knihy Bioabecedář Hanka Zemanová. A upřesňuje, že pokud koupíte čočku v biokvalitě, méně zatížíte tělo cizorodými látkami, protože biočočka nebyla během pěstování ošetřovaná chemickými postřiky a hnojivy. Čočku červenou neloupanou však raději namáčejte, stačí po dobu 2 hodin, a bude uvařená zhruba za 15 až 20 minut. Co se hodí vědět? Neloupanou lze použít i na nakličování, kdežto loupaná by nevyklíčila.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: kniha Bioabecedář Hanky Zemanové, Hanka Zemanová, vydal SmartPress 2010
Zdroj fotografií: Pixabay