Zelená lékárna

Červená řepa: jak nám prospěje

Věděli jste, že červená řepa patří mezi nejsladší druhy zeleniny? Obsahuje totiž až 8 % přírodního cukru, a ačkoliv se může zdát, že právě proto by měla být oblíbená, ne vždy tomu tak bylo.

Z kuchyní byla dlouhou dobu vytlačovaná, ale dnes už se ví, že její konzumace má vliv na odolnější organismus. Podle webu healthline.com pomáhá trávení, působí jako prevence před různými nemocemi a je také silným antioxidantem.

Jak nám prospívá

Konzumace červené řepy má blahodárné účinky na pročištění těla, speciálně střev. Pomáhá také v případě zácpy. Řepa má rovněž močopudné účinky, čímž podporuje vylučování vody a nežádoucích kyselin z těla. Pomáhá snižovat krevní tlak, čistí krev, posiluje krevní oběh a aktivuje tvorbu červených krvinek. Obsahuje vitamín B, C a A, bílkoviny, vlákninu, antioxidant betanin a spoustu minerálů. Z řepy se navíc dá, kromě slupky, upotřebit vše – její mladé listy jsou skvělé například do salátů.

Vínová barva proti zánětům

Červená řepa obsahuje pigmenty betalainy. Ty mají protizánětlivé vlastnosti a také výrazně snižují počet aktivních volných radikálů. Ty pro lidský organismus představují hrozbu, protože jsou spojovány se vznikem mnoha nemocí, včetně rakoviny, aterosklerózy a mnohých dalších. Proti volným radikálům v těle bojují antioxidanty a rostlinné pigmenty, které najdeme právě i v řepě a které mají povzbuzující účinek na odolnost celého organismu.

Zařaďte řepu do vašeho každodenního jídelníčku a přesvědčte se o jejích funkcích. Začněte řepovým smoothie k snídani, k obědu ji přidejte do vašeho oblíbeného salátu. Správná hospodyňka také ví, že řepa barví. Tak pozor na to.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: Zdroj informací: www.healthline.com/nutrition/foods/beetroot, www.webmd.com/diet/health-benefits-beetroot
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků