Medicína

Emocionální jedení: pracujte se stresem a mějte připraveny zdravé svačiny

Chcete zhubnout a nejste schopni začít? Dám si večer jen jednu skleničku vína nebo kousek čokolády, to mě nezabije.

Stačí, když jídlu dáte negativní emoci a tělo automaticky zareaguje jinak, než kdyby tato emoce spojená s jídlem byla pozitivní. Emoce náš život ovlivňují ve všech směrech. Ve snaze shodit přebytečná kila proto není důležitý jen pohyb a strava, ale i to, v jakém stavu se nachází naše psychika.

Podle webu myoclinic.org nám můžeme emocionálním jedením potlačovat negativní emoce – hněv, strach, nudu, smutek. Jídlo nám může sloužit také k rozptýlení. Účinek bývá dočasný a přibývá pocit viny ze selhání.

Ráno pospícháme do práce, nestíháme snídat, vypijeme maximálně rychlou kávu. V poledne zjistíme, že jsme vlastně nic nejedli ani nevypili. Vlčí hlad nás donutí sníst prakticky jakékoliv jídlo, zpravidla ne úplně zdravé. Odpoledne už je to zase úprk z práce, rychle vyzvednout děti, odvézt je na kroužky a najednou je večer. Za celý den jsme toho moc nesnědli.

Mnoho lidí je přesvědčeno, že jim přes den stačí pouze jedno jídlo. Své tělo ale tak dostávají do stresu. Zvyšuje se produkce stresového hormonu kortizolu. A naopak blokuje se tvorba leptinu, který reguluje příjem a výdej energie. Metabolismus se výrazně zpomalí. Když jsme pod velkým tlakem necítíme hlad ani žízeň. Když napětí opadne, zpravidla večer, je to naopak. Potom přichází ony známé nájezdy na ledničku,“ vysvětluje výživový poradce Zbyněk Ceradský.

Proč nehubneme, když jsme ve stresu

Hubnutí ovlivňuje i psychika člověka. Podle dietoložky Erin Gager, R.D., L.D.N., během stresové situace uvolňuje naše tělo hormon kortizol. Pokud je hladina kortizolu vyšší po delší dobu, může to vést ke zvýšenému příjmu potravy a ukládání tuku.

Erin Gager radí, abyste si předem připravili zdravé jídlo, které si po příjezdu domů sníte. Vyhnete se tak výše zmíněné večerní konzumaci všeho, co najdete v lednici. Pokud cítíte během dne potřebu něco sníst, mějte připraveny zdravé varianty svačiny. Snažte se kombinovat sacharidy, bílkoviny a zdravé tuky.

Zkuste najít podporu u svých blízkých, na které se můžete obrátit, pokud se potřebujete uklidnit a získat sebedůvěru.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/weight-loss/art-20047342, www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/tips-to-manage-stress-eating
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků