Wellness

Jak na bolest kloubů a svalů

S přibývajícím věkem nás potkávají nejrůznější zdravotní potíže. Jednou z nich je bolest kloubů a zad, která signalizuje, že s vaším pohybovým aparátem není něco v pořádku. Možná jste to přehnali se cvičením nebo prací na zahrádce. Dost možná má na vašich potížích svůj podíl třeba vaše zaměstnání nebo špatný životný styl.

Rovnováha

Stejně jako v přírodě, i pro vaše pohybové ústrojí je důležitá rovnováha. Každý kloub v těle má podle anatomického tvaru dán svůj rozsah pohybu do různých stran i velmi malý pohyb přímo uvnitř kloubu. Ten se nazývá kloubní vůle. Pokud tato kloubní vůle vymizí, je pohyb ztížen částečně nebo celý. Dochází ke kloubní blokádě, kterou provází zvýšené svalové napětí v bezprostřední blízkosti kloubu. Pokud tato blokáda vznikne náhle, je provázena velkou bolestivostí. Někdy o zablokovaném úseku ani nemusíte vědět, neboť jeho sníženou hybnost nahradí zvýšená hybnost okolních úseků.

Také jednotlivé svaly máme vytvořeny tak, aby vykonávaly určitou funkci. Některé zajišťují udržení polohy, jiné pohyb. Tyto svaly se od sebe liší stavbou, typem vláken, cévním zásobením a potřebují jiné podmínky. Aby vás tělo nebolelo, je třeba mít tyto systémy v rovnováze. Pokud je rovnováha narušena v určité části, projeví se i na zdánlivě vzdálených místech těla.

Hovoří se o tzv. svalových dysbalancích. Bolesti nohou, otoky a namožené svaly jsou výsledkem špatné kompenzace zátěže a uvolnění. Celodenní sezení by měl střídat pohyb, dlouhodobé stání a náročné pochody zase relaxace. Záda prozrazují, jaké máte držení těla, jak sedíte, chodíte, spíte a také jak pijete, jaký je váš psychický stav. Krk ukazuje, jak zacházíte s horními končetinami, s emocemi a jak zvládáte stres. Zamyslete se nad tím, jak s pohybovým ústrojím zacházíte a uveďte své tělo do rovnováhy.

Klidový režim

Při akutním vzniku bolesti je nejlepší klidový režim. Najděte si úlevovou polohu a bolestivé místo potírejte gelem obsahujícím ibuprofen. Nejenže se vám už půl hodiny po jeho aplikaci uleví, ale efekt přetrvá několik hodin. V případě, že bolest přetrvá víc než pět dnů, pak je to důvod k návštěvě lékaře. Léčbu lze podpořit jemnými masážemi. Po dvou dnech můžete začít postiženou oblast lehce rozhýbávat. Při užívání léků proti bolesti dejte pozor, abyste nezajeli do chybného pohybového stereotypu. To, že bolest zmizí, neznamená, že problém je vyřešen! Vlivem léků se napětí svalů snížilo, bolest pominula, ale je třeba začít něco dělat. Je nutné začít být aktivní. A to ve smyslu pravidelného cvičení pro vyrovnání svalových dysbalancí.

Pravidelný dech

Najděte si teplé místo, kde budete v klidu. Hodně se napijte. Lehněte si na záda a zkuste si uvědomit, co vás kde bolí. Začněte dechovým cvičením a zkoušejte „poslat“ nádech a výdech do bolestivých míst. Pokud vás bolí záda, lehněte si na břicho, vezměte nějaký předmět, například knihu, a položte si jí na místo, které vás bolí. Pak ho „prodýchejte“.

Relaxace

Relaxace není výmysl východních filozofií. Jedná se uvolnění svalů a páteře. Relaxace by se měla stát součástí vašeho denního rytmu. Zkuste jí zařadit alespoň před usnutím. Lehněte si na záda a zaujměte pozici „mrtvoly“. Svaly na těle uvolňujte směrem od konečků prstů až po temeno hlavy a nezapomeňte na žádnou část svého těla. Postupně dejte příkaz svalům, aby se uvolnily. Až dojdete k hlavě, uvolněte svaly na obličeji, napětí ve vlasech a také mysl. Musí odpočívat stejně jako tělo.

Prevence

Upravte svou pracovní polohu. Nesetrvávejte dlouho ve stejné poloze a vyhněte se jednostranné zátěži kloubů i svalů. Během práce si dopřejte pauzu na to, abyste se mohli protáhnout nebo projít.  Do svého denního režimu zaneste více klidu, aktivního pohybu, odpočinku a relaxace.

Připravila: Eva Šarfová

Zdroj informací: www.webmd.com/pain-management/guide/joint-pain, my.clevelandclinic.org/health/symptoms/17752-joint-pain
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků