Medicína

Klimakterium nemusí být strašákem!

Dříve či později čeká přechod na každou z nás. Je to období, které ženy vnímají spíše negativně, protože bývá často spojeno s nepříjemnými psychickými a fyzickými potížemi. Proč tomu tak je a existuje vůbec nějaké řešení? Nebo musíme přechod prostě „nějak přetrpět“?

Naše tělo je zvyklé na pravidelně se opakující přísun pohlavních hormonů. V určitém věku však přichází chvíle, kdy se jejich produkce ve vaječnících začíná snižovat. Nakonec jich tělo vytváří už tak málo, že vzniká jejich nedostatek a v té chvíli začíná přechod nebo chcete-li klimakterium, při kterém dochází nejprve k poruchám menstruačního cyklu. Ten může být nepravidelný, menstruace trvají různě dlouho a mají různou sílu. Kolísající hladiny hormonů však mají na svědomí i další nepříjemné fyzické obtíže. Mezi nejčastější patří návaly horka, napětí, slabost. Často se objevuje kolísání krevního tlaku provázené bolestmi hlavy, pocity malátnosti či únavy, podrážděnost, nespavost, nervozita a změny nálady. Časté je i přibývání na váze.


Existují řešení

Pro řešení klimakterických projevů jsou možné v zásadě dvě cesty. Hormonální léky, které vám předepíše lékař, ale nemusí být z mnoha důvodů vhodné pro každou ženu. Variantou jsou doplňky stravy s extrakty z bylin obsahujících fytoestrogeny – rostlinné hormony velmi podobné našim přirozeným estrogenům. Jejich bohatým zdrojem jsou například semena lnu setého a jetele lučního. Fytoestrogeny se v těle nekumulují, takže je můžete užívat dlouhodobě.


Důležitá je i životospráva

To, jak se budeme v období přechodu cítit, můžeme hodně ovlivnit i svým životním stylem. Neměli bychom zapomínat na pravidelný pohyb a vhodnou životosprávu. Tělu prospěje dostatek čerstvého ovoce a zeleniny a vydatný pitný režim. Vyvarovat bychom se měli tučných a ostrých jídel a kouření. Na minimum se doporučuje omezit konzumaci kávy a alkoholu. 

Text: Zuzana
Foto: archiv
6. 1. 2021