Zelená lékárna

Ořechy: jejich přínos pro zdraví i správné skladování

Patří mezi velmi důležité potraviny, které sice konzumujeme v malém množství, ale o to více si ořechy dokážeme vychutnat. A navíc jsou zdravé.

Hodí se jako rychlá pomoc v případě, že nemáte čas v klidu se třeba nasvačit, a přitom potřebujete přijmout energii zdravě.

Prospěšné kyseliny

Ořechy obsahují užitečné tuky, především omega 3 mastné kyseliny. Díky tomu blahodárně působí na srdce, cévní systém, a i když byste to možná neřekli, dokážou rovněž snížit hladinu cholesterolu. Dále představují pohlazení pro náš mozek, což je důvod, proč by neměly chybět v jídelníčku dětí, studentů, sportovců a lidí s velkou psychickou zátěží.

Pro mlsouny i vegetariány

Také obsahují mnoho minerálních látek (hořčík, vápník, draslík, bor, železo, zinek, selen, fosfor…), vitamínů (B, E) či antioxidantů – proto jejich konzumace mimo jiné přináší výživu vlasům, nehtům i pokožce. Oleje lisované z ořechů jsou součástí mnoha kosmetických výrobků. Ceníme si je i pro vysoký obsah dobře vstřebatelných bílkovin (10 až 30 procent) a vlákniny. Jsou tedy velice vhodné pro vegetariány, ale třeba i pro děti, které odmítají maso,“ vysvětluje Lucie Svobodová, odbornice na výživu a zdravý životní styl.

Příliš mnoho energie?

Ořechy sice mají díky obsaženým tukům vysokou kalorickou hodnotu, ale byla by škoda se jim kvůli tomu zcela vyhýbat. Jíst byste je měli dokonce i tehdy, když hubnete. Samozřejmě máme na mysli 5 až 10 ořechů, ne celý sáček. „Pokud je v tomto menším množství přidáte do obilné kaše, jogurtu, salátu nebo je použijete jako základ zdravého dezertu, není třeba se přírůstku na váze obávat, ba naopak. Díky obsaženým tukům a vláknině regulují rychlost vstřebávání sacharidů, snižují glykemický index potravin. Tím šetří slinivku, pomáhají tedy i v boji proti diabetu,“ vysvětluje Lucie Svobodová.

Pozor si dejte na konzumaci pražených a solených ořechů.

A jaké ořechy si dopřát?

Ty, které vám chutnají, tedy například vlašské, lískové, para ořechy, oříšky kešu. Z botanického hlediska se mezi ořechy zařazují různé plody, jako třeba peckovice (mandle) nebo luštěniny (arašídy – podzemnice olejná). Z pohledu výživu jsou ale „pravým“ ořechům velice podobné, proto je do této kategorie potravin běžně řadíme.

Na co si dát pozor při výběru ořechů?

Na kvalitu. Právě proto, že obsahují hojně tuků, časem může dojít k jejich oxidaci neboli žluknutí a také k napadení plísněmi. Ale totéž se může stát i špatným skladováním. Jak na to správně? Po zakoupení skladujte ořechy nevyloupané na temném, chladném a suchém místě. Vyloupaná jádra nejlépe uchováte v lednici nebo mrazáku.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.healthline.com/nutrition/8-benefits-of-nuts#TOC_TITLE_HDR_3, www.webmd.com/diet/health-benefits-nuts
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků