Wellness

Meditace: jak nám prospěje

Využijte pošmourných večerů k tomu, abyste se naučila najít klid sama v sobě. Díky meditaci to zvládnete za pomoci toho nejjednoduššího nástroje na světě – vlastního dechu.

Nikdy jste nemeditovala a máte pocit, že to není nic pro vás. Slovo meditace máte spojené pouze s jogíny, kteří tráví celé hodiny osamělým rozjímáním v horách. Ale možná to je jenom tím, že máte o meditaci jenom mlhavou představu. Zkuste se pohroužit do vlastního nitra a odtud načerpat klid a energii.

Proti stresu

Podle webu mayoclinic.org meditace pomáhá snižovat stres. Stres v podstatě znamená přípravu na boj či útěk – tedy zvýšení krevního tlaku, napětí svalů, zrychlení tepu a vyplavování stresových hormonů. Velký podíl návštěv u obvodního lékaře jsou symptomy zapříčiněné stresem. A právě meditace stimuluje tu část nervového systému, která snižuje krevní tlak, tep, uvolňuje svaly a snižuje množství stresových hormonů.

Jak na to

Meditovat se dá v podstatě kdekoli a zvládne to úplně každý. Stačí se koncentrovat na svůj dech, na mantru nebo na cokoli jiného, co uklidní vaše vnitřní zmatky. K tomu, aby se zklidni váš dech. Aby se vaše svaly uvolnily. Abyste si začali uvědomovat, jak dýcháte, stačí 10-ti až 20-ti minutová meditace. Nejprve si najděte klidné a tiché místo a vypněte mobilní telefon. Pak usedněte do sedu se zkříženýma nohama – takzvaný lotosový květ nebo turecký sed. Dbejte na to, abyste měla rovná záda. Meditaci zahajte tím, že se plně koncentrujete na několik dechů a výdechů. Pak můžete pokračovat v soustředění na dech, nebo si můžete opakovat mantry či se upřeně dívat do plamene svíčky.

Důležité je, oprostit se od myšlenek na své problémy. Pokud vám přeci jen začnou kroužit hlavou, nechte je bez povšimnutí odplývat a řekněte si „jsou to jen myšlenky.“ Takové cvičení můžete provádět jednou či dvakrát denně, nejlépe po probuzení a před usnutím.

Tajemství manter

Jednou z meditačních možností je opakování manter, což je termín z východních náboženství. Označuje mystický shluk písmen či slov, často jméno nějakého boha, který se pak opakuje při meditaci, ať už v duchu či nahlas, mnohokrát za sebou. Patrně nejznámější hinduistickou mantrou je „óm“. Některá moderní pojetí meditace doporučují nahradit mantry libovolným slovem, které ve vás vyvolává klid.

Tipy, kdy a kde provádět krátké meditace:

Za chůze – při každém kroku se pomalu nadechněte a vědomě se zaměřte na každý pohyb, který vykonáte. Zvolte pomalé tempo chůze.

Během oběda – kousejte každé sousto s rozvahou. Koncentrujte se na nejjemnější odstíny chuti, na tvar jídla i na jeho vůni.

V dopravní zácpě – opakujte si větu, která má na vás uklidňující vliv (například: jsem v klidu). Tím zabráníte tomu, abyste se rozptýlili, a aby do vaší mysli vnikly úzkostné myšlenky.

Během hádky – při každém nádechu si opakujte „dovnitř“ a při každém výdechu „ven“. Díky této jednoduché technice se ubráníte rozčílení.

Připravila: Eva Čopíková

Zdroj informací: www.mayoclinic.org/tests-procedures/meditation/in-depth/meditation/art-20045858, https://en.wikipedia.org/wiki/Meditation
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků