Wellness

Sója: zdroj kvalitních bílkovin

Sóju luštinatou (Glycine max) lze současně zařadit mezi luštěniny i olejniny. Vzhledem k vysoké nutriční hodnotě této potraviny (především vysokému obsahu bílkovin) je v současné době považována za potravinu budoucnosti. Z hlediska obsahu bílkovin odpovídá 1 kg sóji cca 2,5 kg masa.

Složení

Sója je pravděpodobně nejvýživnější luštěninou. Obsahuje 35 % bílkovin, 30 % sacharidů a 18 % tuků s poměrně velkým množstvím lecitinu. Z vitamínů obsahuje vitamíny skupiny B zejména B6, B2 a tolik prospěšnou kyselinu listovou. Dále vitamín E, který je účinným antioxidantem. Z minerálních látek je zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku a stopových prvků železa, manganu a zinku. Sójové boby jsou považovány za zásobárnu tzv. fytonutrientů. Patří k nim prospěšné antioxidanty jako jsou saponiny, fytosteroly a fenolové kyseliny, chránící organismus před škodlivými vlivy volných radikálů. V sóje jsou obsaženy dva rostlinné estrogeny a flavonoid genistein.

Kvalitní tuky

Kvalitní tuky sójových výrobků chrání cévy před aterosklerózou (kornatěním tepen). Sója totiž není zdrojem cholesterolu. Zároveň velmi příznivě působí na naší nervovou soustavu a pomáhá při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku. Pravidelnou konzumací sóji či sójových výrobků lze předejít překyselení žaludku a pálení žáhy. Pomáhá při ekzémech a vyrážkách. Její zařazení do jídelníčku je rovněž velmi vhodné při diabetu mellitu (cukrovce) a onemocněních ledvin jako jsou ledvinové kameny. Vitamín E chrání organismus před volnými radikály a inhibitory proteázy před nádorovým onemocněním. Její pozitivní vliv na hladinu hormonů si již vyzkoušela nejedna česká žena. Odborníci na výživu doporučují denní konzumaci sóji především ženám v období menopauzy.

Sóju můžete konzumovat v podobně sójových bobů, sójových klíčků, tofu, tempehu, pasty miso, fermentovaných bobů natto, sójového oleje, mouky, tzv. sójového masa, sójové omáčky, sójových nápojů a dalších výrobků. Příprava sójových bobů je poměrně zdlouhavá, avšak tofu nebo sójové mléko jsou na trhu dostupné k tzv. okamžité konzumaci. Tofu se tak stává náhradou masa nebo ryb a sójové mléko a další výrobky zdravou obdobou běžných mléčných výrobků.

Autor: Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková – nutriční specialistka

Zdroj informací: www.healthline.com/nutrition/is-soy-bad-for-you,
Zdroj fotografií: Pixabay