Zelená lékárna

Špenát: pomáhá při redukčních dietách a prospívá i očím

Stále poměrně opomíjená listová zelenina obsahuje prospěšné látky, i když neobsahuje tolik železa, jak se kdysi tradovalo. Proč si ho dopřát a co si z něj uvařit?

Podle webu webmd.com se ve špenátu nachází velké množství železa a také vápníku, mangan a antioxidanty. Špenátové listy v sobě skrývají vitamíny K, C a E. Nabízejí rovněž vlákninu a také hojně vody. Navíc obsahuje tylakoidy, které mohou snížit chuť k jídlu. Snižují hladinu hormonu hladu a zvyšují hladinu hormonů, díky kterým se cítíte sytí. Proto se hodí i při redukčních dietách.

Web webmd.com upozorňuje i na obsah luteinu a zeaxanthinu, které podporují zdraví očí. A obsah anorganických dusičnanů, které pomáhají snížit krevní tlak.

Železný mýtus

A jak je to s tím železem? Už v 19. století publikoval jeden lékař zprávu, že špenát obsahuje zhruba desetkrát více železa než jiné listové zeleniny. Ve skutečnosti však šlo o posun desetinné čárky. A mýtus byl na světě. Ve 30. letech 20. století podpořila konzumaci špenátu dodnes známá kreslená postavička Pepka námořníka (jezte špenát a budete mít svaly jako on), avšak už o několik let později vědci zjistili, jak se věci skutečně mají. A desetinnou čárku vrátili tam, kam patřila.

Využití v kuchyni

Uvařte si špenátovou polévku nebo špenát poduste, využijte ho při přípravě noků nebo pirožků, myslete na něj, až budete chystat domácí pizzu i jarní salát. Anebo slané palačinky.

Nákup kvalitního špenátu

Při nákupu špenátu vybírejte listy, které mají sytě zelenou barvu. Nekupujte listy, které jsou povadlé.

Skladování špenátu

Špenát před uskladněním neomývejte. Skladujte ho v lednici, v igelitovém sáčku, ze kterého jste vypustili vzduch.

Připravila: Věra Hájková

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si Webozdravi.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků