Wellness

Tejpování: pomáhá tlumit bolest i urychlit hojení

Kinesiotape pomáhá ochránit před úrazy, tlumit bolest i urychlit hojení. Už dávno není doménou jen sportovců, ale hodí se do běžné domácí lékárničky. Manipulaci s pružnými dlouhými samolepkami zvládne i laik.

Podle webu Healthline.com je kinesiotaping efektivní terapeutická metoda, která člověka chrání před zraněním anebo naopak urychluje hojení už vzniklých úrazů. Pomáhá od bolesti šlach, svalů a kloubů. „Když se samolepicí textilní páska správně aplikuje a napne na kůži, neinvazivně ovlivňuje napětí svalů, šlach a vazů, stimuluje receptory v kůži a nervový systém reaguje uvolněním nebo naopak zvýšením napětí měkkých tkání. Zvýší se proudění krve do tkáně a zrychlí pohyb lymfy v mezibuněčném prostoru, což podporuje regeneraci tkání po zátěži i v případě zranění. Fyzioterapeuti kinesiotaping běžně využívají pro posílení účinku terapií, výborně funguje při léčbě bolestí zad a kloubů i preventivně před výkonem ke stabilizaci kloubu nebo stimulaci svalu,“ uvedla fyzioterapeutka Iva Bílková.

Veřejnost zná kinesiotaping především ze světa profesionálního sportu, dnes se ale rychle šíří i mezi amatérské sportovce nebo pracovníky ve fyzicky náročných profesích. Vídat ho lze na běžcích v parku, cyklistech a hodí se i jako prevence bolesti pohybového aparátu při běžných denních aktivitách. Metodu vyvinul japonský lékař a chiropraktik Kenzo Kase v 70. letech 20. století a do Evropy dorazila v 90. letech. Proslavila ji především sportovní medicína, ale jako fyzioterapeutická technika pomáhá všem skupinám pacientů.

Barevné pásky jsou vhodnou pomůckou i pro lidi pracující v kancelářích. „Nejčastěji kinesiotapem ošetřujeme lidi s bolestmi zad, kdy tapujeme bederní, hrudní a krční páteř, respektive jejich svaly. Velmi často stabilizujeme vymknuté kotníky, bolestivá kolena nebo svaly na dolních končetinách přetížené z běhání nebo jiného sportu. Na pažích nejčastěji využíváme taping ramen a loktů, případně zápěstí a předloktí,“ uvedla fyzioterapeutka.

Nalepený kinesiotape lze nosit až sedm dní. Pásky by měly vydržet i kontakt s vodou. „Pokud je kůže jakkoli porušená, má vystouplá mateřská znaménka nebo křečové žíly, kinesiotape na ni nelze použít. Žádná jiná omezení tato neinvazivní léčebná metoda nemá,“ dodává fyzioterapeutka.

Je také nutné dodržet aplikaci tapu po celé délce svalu, vazu a šlachy. „Na některých videích, která jsou volně na internetu, jsou mnohé aplikace nedostatečné. Tape je na nich krátký a neovlivňuje tak správně napětí a funkci svalu v celé jeho délce od začátku až k úponu. To lze považovat za největší chybu, kterou můžeme při tapování udělat. Nalepený tape pak nemá očekávaný účinek,“ dodala Iva Bílková.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: tiskové materiály Fyzioklinika, www.healthline.com/health/kinesiology-tape
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků