Wellness

Vegetariánská strava: na co se zaměřit

Jste vegetariáni? Nebo zvažujete, zda se jimi stát? Vegetariánství je obecně vnímáno jako zdravější varianta stravování, především díky redukci příjmu živočišných tuků, které zvyšují riziko cévních onemocnění.

Rostlinná strava, základ jídelníčku vegetariánů, je prevencí výskytu kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny žaludku i tlustého střeva, potíží s vysokým krevním tlakem a cholesterolem.

Podmínkou ovšem je promyšleně sestavený jídelníček tak, aby se předešlo nejčastějším problémům spojeným s vegetariánstvím, především dlouhodobého nedostatku některých živin. Zejména bílkovin a železa.

Být vegetariánem neznamená jen přestat jíst maso a ryby. Je potřeba celkově upravit stravování tak, abychom dostávali všechny potřebné živiny. Lidé často vyřadí maso a začnou jíst velké množství těstovin, pečiva a smažených jídel.

„Podle mého názoru je vegetariánství  zdravý způsob stravování. Ovšem pouze za předpokladu, že nevyměním jen maso za těstoviny z bílé mouky. Když je vegetariánský jídelníček vyvážený, může  příznivě podpořit mnoho zdravotních problémů – zácpa, nadýmání, migrény, cukrovka, bolesti kloubů a další. Vlastně bych všem doporučila celkové snížení konzumace masa a zařazení více rostlinných potravin,“ říká profesionální wellness koučka Monika Divišová.

S jídelníčkem plným sladkého pečiva a smažených sýrů jde ruku v ruce i nadváha. Důvodem je mnohem vyšší kalorická hodnota i vysoký glykemický index. U vegetariánů se často setkáváme s celkově málo pestrým jídelníčkem. Naučte se používat luštěniny, mořské řasy, tempeh nebo lněné semínko,“ dodává Monika Divišová.

Připravila: Eva Šarfová

Zdroj informací: www.webmd.com/diet/features/is-it-better-to-be-a-vegetarian, www.medicalnewstoday.com/articles/8749#foods
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků