Krása

Jak vůně ovlivňuje naše sebevědomí

Vůně je pro nás velice důležitým faktorem, zvláště v partnerských vztazích. Kolikrát si podvědomě přičichneme ke svému partnerovi kvůli ujištění, že je to opravdu ten náš. Když milovaný na delší dobu opustí společné hnízdo, pátráme po jeho odloženém tričku nebo košili, která nám v noci pomáhá usnout i bez jeho něžného objetí. Vůně dokáže uchovat vzpomínky a podle posledních výzkumů působí silně i na lidskou sebedůvěru a představu o vlastní atraktivitě.

Lidský tělesný pach hraje důležitou roli ve vnímání nás samotných ostatními lidmi. Vůně se začaly používat již ve starověkém Řecku a v Egyptě před tisíci lety k potlačení přirozeného tělesného pachu. Relativně málo se toho doposud vědělo o psychologických efektech jejich užívání na lidskou sebedůvěru a vnímání vlastní atraktivity.

Důležitost čichového smyslu ve vzájemných sociálních vazbách a chování mezi zvířaty je známým faktem. Naproti tomu u primátů, a zvlášť u člověka, byl čich v minulosti považován za méně důležitý smysl. Vědci se v posledních dvou desetiletích snaží tento názor vyvrátit. Výzkumy ukazují, že pach ovlivňuje lidské chování více, než si mnozí z nás mysleli. Již od útlého věku identifikují děti po čichu matku, čichový aparát pomáhá při vytváření prvních vazeb u prepubertálních dětí a svou roli hraje i při reprodukčním chováním v pozdějším věku. Pach lidského těla podává informace o ovulačním cyklu, dominanci či genetické spřízněnosti jedinců.

Kromě vlivu na samotné uživatele parfémů, ovlivňuje jejich využívání skrze nositele i jeho okolí, zvláště silný vliv pak má na vztahy, sexuální přitažlivost a významně působí při pracovních pohovorech.

Připravila: Eva Šarfová

Zdroj informací: Unilever
Zdroj fotografií: Unsplash

Diskuze: příspěvků