Wellness

Koenzym Q10: jak nám prospěje

Děláte pro své zdraví maximum, a přesto býváte často nemocní a chybí vám energie? Řešení je možná na dosah. Zkuste dodat tělu koenzym Q10.

Podle webu mayoclinic.org je tento koenzym přirozenou součástí buněk našeho těla. Skrývá se například v srdečním svalu, v mozku či játrech. Ačkoli je pro náš život nezbytný, tělo ho dokáže produkovat pouze v mládí. S postupujícím věkem dochází k jeho pozvolnému úbytku a zhruba po čtyřicítce už ho máme v organizmu sotva polovinu.

Jaký má význam? 

Aby mohlo naše tělo vůbec fungovat, musí mít dostatek energie. Tu přijímá organizmus z potravy a následně si ji ukládá do buněk. A je to právě koenzym Q10, který zajistí, že energii zase můžeme v případě potřeby využít. Další významnou schopností Q10 je ochrana buněk proti působení volných radikálů a předčasnému stárnutí. Navíc bylo dokázáno, že tento koenzym příznivě působí jako prevence záchvatů migrény, snižuje aterosklerózu a krvácivost dásní. Přispívá i ke snížení vysokého krevního tlaku.

Když ubývá. Zásoby Q10 se v těle snižují nejen s přibývajícími léty. K jeho dalšímu úbytku dochází také při nadměrné fyzické zátěži nebo při stresu. Negativně působí také kouření a některé choroby. Pozor si dejte v případě, pokud užíváte léky na snižování hladiny cholesterolu. Ty mohou totiž produkci Q10 snižovat.

Přírodní zdroje

Chcete předejít potížím z nedostatku Q10? Pak ho musíte tělu pravidelně dodávat. Jeho přírodním zdrojem je hovězí maso, vnitřnosti, ryby, brokolice, olivový olej nebo buráky. Q10 můžete tělu dopřát také díky doplňkům stravy. Pozor, vybírejte jen ty kvalitní a nakupujte v lékárnách. Kapsle by měly být měkké, želatinové a tmavě zbarvené. Černá barva totiž chrání přípravek před rozkladným působením světla.

Kdy je třeba zvýšit příjem Q10

Máte problémy se srdcem. Koenzym Q10 chrání srdeční buňky tím, že likviduje volné radikály, stabilizuje buněčnou stěnu a zachovává produkci energie. Srdce pracuje na vyšší výkon.Fyzicky pracujete nebo hodně sportujete. V těchto případech máte zvýšenou spotřebu Q10 ve svalových vláknech a je třeba ho doplnit.Trápí vás dlouhodobá únava a slabost.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.mayoclinic.org/drugs-supplements-coenzyme-q10/art-20362602, www.healthline.com/nutrition/coenzyme-q10, www.webmd.com/diet/supplement-guide-coenzymeq10-coq10
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků